Pandit Surindre Tewarie: De kern van holi is spiritualiteit, poeder gooien is randaspect

Shri Brahmrishi Surindre Tewarie komt uit een zeer gerespecteerde Brahmaanse Karmkaand familie. Traditie getrouw ontwikkelde hij zich binnen de leer van de Sanatan Dharm tot een zeer gerenommeerde Pandit in Europa. Voor zijn grote inzet werd Panditji in 1994 in Delhi gehuldigd met de titel “Brahma Rishi”. Op vele heilige bijeenkomsten in India, onder andere Kumbh Mela, conferenties en symposia levert Panditji al geruime tijd zijn bijdragen. Panditji behoort tot één van de uitmuntende leerlingen van Swami Dindayal Maharaj uit Hardwar, India. Naast Karamkaand en Upaaskaand is het geven van lezingen in de heilige geschriften en het verspreiden van oosterse astrologie (mantra, jantra en tantra), de meest toegewijde boodschap van Panditji. Tevens is Panditji in Nederland voorzitter van Rashtriya Shri Sanatan Dharm Pandit Maha Sabha.

Wat is de betekenis van Holi en waarom is het tijdstip van de lente zo belangrijk?

Pandit Tewarie:Alle hoogtijdagen van Hindoes zijn vastgesteld op basis van astrologische tekens, naar aanleiding van de zon en de maanstand. Dit geldt ook voor Holi. Volgens het Hindoeïsme wordt in het voorjaar, ook wel basant genoemd, de Holika geplant. Rondom deze plant stapelt men daarna iedere dag takken, bladeren, hout en ander brandbaar materiaal. In Nederland staan de gemeentebesturen echter om veiligheidsredenen niet toe dat de brandstapel vijf weken lang in het openbaar op een pleintje staat opgesteld. Daarom bouwen hindoes hier de Holika op de dag van de verbranding zelf op en steken die ‘s avonds in brand onder het zingen van specifieke liederen. Op de vijfde maandag, ook wel panchami genoemd, vindt de Holika verbranding plaats. De as van die verbranding staat symbool voor de verbranding van het kwaad en voor een nieuw begin. Het gekleurde poeder is symbolisch voor de verbrande as. Je kunt dus geen Holi vieren zonder de Holika verbranding, omdat je anders geen as hebt. De boodschap is verbonden aan de groei en bloei van een nieuwe periode in moeder natuur.”

Kan de boodschap van Holi ook uitgedragen worden in de zomer?

Pandit Tewarie: “De boodschap van Holi is verbonden aan de context van de lenteperiode. Als ik naar een crematie ga, daar prachtige bloemen zie en die vervolgens meeneem en aan jou wil geven om in jouw huiskamer te zetten, zou jij die dan aannemen? Nee, ook al zijn de bloemen hetzelfde, de context bepaalt de betekenis van de bloemen. In de zomer hebben we andere feesten en rituelen, maar Holi is verbonden aan de lente. Wat dat betreft maken de organisaties die Holi in de zomer willen vieren, de spirituele boodschap kapot. De festivals zijn alleen maar show geworden en hebben niets met de inhoud te maken.”

Is viering van Holi in de zomer in plaats van de lente niet een natuurlijke ontwikkeling van cultuur die hoort bij integratie in het Westen?

Pandit Tewarie: “Nee. Cultuur is verbonden met sanskriti, vikriti en prakriti. Prakriti zijn jouw innerlijke zintuigen, die zijn afhankelijk van jouw dharm en houden jou op het spoor. In het Hindoeïsme wordt het gezien als de tien zintuigen: vijf denkzintuigen en vijf werkzintuigen. Vikriti weerspiegelt het gebrek aan zelfbeheersing en het afwijken van de normen en waarden in die cultuur.  Sanskriti is de cultuur zelf en die neemt van tijd tot tijd een andere koers aan. Een voorbeeld hiervan is dat in India veel rituelen buiten plaats vinden. In Nederland kunnen veel rituelen vaak niet buiten plaats vinden vanwege het koude weer, dus doen mensen die rituelen binnen. Maar ze doen die rituelen wel op het vastgelegde tijdstip.”

Hoe kijkt u aan tegen de huidige protestactie Holi is geen Housparty?

Pandit Tewarie: “Ik steun de protestactie en heb zelf in het verleden ook geprotesteerd tegen de afbeeldingen van Ganesh op toiletbrillen en slippers. Protest helpt, want de afbeeldingen zijn weggehaald. Ieder mens heeft recht op zijn identiteit en geloof en mag daar ook voor opkomen, als hij of zij het gevoel heeft dat onze identiteit wordt verkocht.”