oktober 21, 2018

Rituals Klachtenbrief

Aan de organisatie van Rituals Cosmetics,

Ik wil bij deze een klacht indienen over jullie productenlijn “The Ritual of Holi”.

Wat is het probleem precies?

Ik vind het enorm respectloos naar de Hindoegemeenschap om zo’n belangrijke Hindoefeestdag als Holi te misbruiken voor de verkoop van een beautyproduct. De principes van liefde en respect die jullie willen promoten gooien jullie hiermee volledig overboord. Jullie marketingstrategie is ondanks goede intenties cultureel insensitief en straalt onwetendheid uit over de culturen die jullie claimen te respecteren.

Het gekleurd poeder is het bekendste element van Holi, maar het is veel meer dan dat. Holi is een religieus lentefeest en één van de belangrijkste hoogtijdagen voor Hindoes. Het wordt beschouwd als nieuwjaarsfeest en viert het begin van de lente. Dit wordt onder andere gedaan met gebedsrituelen door Hindoe priesters, de Holika verbranding en chautal muziek. Jullie productenlijn ontkent de verbinding met het Hindoe lentefeest en vervangt de genoemde rituelen door bubbels en badschuim.

Wat is dan de oplossing?

Het zou goed zijn als Rituals de link met het Hindoeïsme erkent en het gesprek met de Hindoegemeenschap aangaat om te begrijpen hoe jullie op respectvolle wijze met het Hindoe cultureel erfgoed kunnen omgaan. Als jullie dat niet willen doen, lijkt het mij gepast om de naam van de lijn te wijzigen en de link met Holi te verbreken.

Waarom deze brief?

Na het indienen van een klacht via de klantenservice, heb ik een antwoord ontvangen waaruit blijkt dat mijn zorgen en klachten niet serieus worden genomen. Ik neem geen genoegen met “goede intenties” en wil graag weten wat de concrete stappen zijn die Rituals zal ondernemen om op respectvolle wijze met het Hindoe lentefeest Holi om te gaan.

Graag ontvang ik hierover terugkoppeling.

Naam:

Emailadres:

Telefoonnummer: